Musiikkiluokat

Tampereen Musiikkiluokkien Tuki Ry.n lahjoittamat uudet soittimet kevät 2014
Soittajia koulun 110-v-juhlissa.
Tampereen Musiikkiluokkien Tuki ry.n logo
4.B luokan soittimia. Musiikkiluokkien Tuki ry.n lahjoituksia ja koulun omia hankintoja.

Musiikkiluokat

Wivi Lönnin Aleksanterin koulutalossa on musiikkiluokat luokilla 5.b ja 6.b . Koulu toimii yhteistyössä Pispalan koulun kanssa perustaen musiikkiluokkia vuorovuosina. Tänä syksynä 2017 aloitti uusi 3. musiikkiluokka Pispalan koulussa.

Oppilas voi hakea musiikin opetussuunnitelmalliseen painotukseen 2. luokan talvella. Musiikkiluokalle valitaan pääsykokeen perusteella 20-24 oppilasta. Pääsykokeessa testataan oppilaan yleismusikaalisuutta yhteisellä testillä. Lisäksi kokeessa on yksilöllinen osuus, jossa lauletaan sekä kuunnellaan ja tuotetaan rytmejä ja melodioita.

Musiikkiluokalla opiskelu tarkoittaa sitä, että oppilaalla on alakoulussa 3 tuntia viikossa musiikkia.

Aleksanterin koulutalon musiikkiluokkalaiset siirtyvät 6. luokalta Pyynikin koulutaloon, jossa heillä jatkuu musiikkipainotusopetus 7.luokalta 9. luokkaan asti.

Musiikkiluokkalaiset toteuttavat koulussa konsertteja ja säestävät useimmat koulumme juhlat, sekä myös muita pienempiä musiikkiesityksiä tulee vuoden mittaan.

Vuoden aikana koulumme musiikkiluokat osallistuvat Tampereen musiikkiluokkien yhteisiin tapahtumiin.

20. marraskuuta 2017  Pakkahuoneella järjestettiin  perinteinen Kaamoksen karkoitus, jossa 5.-9. musiikkiluokkalaiset sekä Pirkanmaan musiikkiopiston musiikkiluokkien kuoro Tactus esiintyivät täpötäydelle salille Suomi 100- teemalla esittäen pop- ja rytmipohjaista musiikkia.

Viime vuoden joulukuussa, 1.12.2016 Tampereen 3.-4. musiikkiluokkalaiset pitivät joulukonsertin Aleksanterin kirkossa. Tästä joulukonsertista on mahdollisesti muodostumassa perinne Tampereen musiikkiluokilla.

Keväällä toukokuussa Äitienpäiväviikolla järjetetään perinteinen Äitienpäiväkonsertti Tampere-talon pienessä salissa, jossa 3.-4.-luokat sekä Pirkanmaan musiikkiopiston musiikkiluokkien kuorot esittävät akustista ja kuoromusiikkia.

Opiskelu musiikkiluokalla antaa oppilaalle monipuolista kokemusta esiintymisestä ja työnteosta esitysten valmistelussa. Esiintymisissään oppilaat vastaavat paitsi itse esiintymisestä harjoitteluineen, niin myös kaikesta muusta tekemisestä, joka esiintymisiin liittyy: äänentoiston kokoaminen ja purkaminen, soitinten kuljetus ja esimerkiksi viritys, valojen käyttö, esiintymistilan valmistelu sekä monet muut tehtävät.

Opiskelu musiikkiluokalla antaa valmiuksia toimia ryhmän jäsenenä paitsi monenlaisissa soitto- ja laulukokoonpanoissa niin myös edellä mainituissa järjestelytehtävissä.

Hakeminen musiikkiluokalle

Oppilas voi hakea musiikin opetussuunnitelmalliseen painotukseen joko 2. tai 6. vuosiluokan aikana. Ensi syksynä 2018 3. musiikkiluokka aloittaa jälleen Aleksanterin koulutalossa.

Infotilaisuus järjestetään huoltajille 14.12.2017 klo 18 Aleksanterin koulutalon juhlasalissa, 3. kerroksessa.

Sähköinen hakuaika alkaa 11.12.2017 ja päättyy 12.1.2018.

Soveltuvuuskokeet järjestetään hakijoille 23.-25.1. 2018.

Ks. lisää hakemisesta musiikin opetussuunnitelmalliseen painotukseen voi seurata seuraavilta sivuistoilta:

Pispalan koulu

Tampereen musiikkiluokkakoulut

Painotettu opetus

3. vuosiluokalle.

Linkki 3.-6. musiikkiluokkien esittelyyn ja hakemiseen

Linkki haku musiikin opetussuunnitelmalliseen painotukseen ( 7.lk)

Tampereen musiikkiluokkien Tuki ry

Tampereen kaupungin musiikkiluokat saavat tukea musiikkiluokkatoimintaan Tampereen Musiikkiluokkien Tuki ry.ltä. Tästä toiminnasta saa paremmin tietoa seuraavan linkin kautta.

Tampereen Musiikkiluokkien Tuki ry löytyy myös Facebookista.