Musiikkiluokat

Tampereen Musiikkiluokkien Tuki Ry.n lahjoittamat uudet soittimet kevät 2014
Soittajia koulun 110-v-juhlissa.
Tampereen Musiikkiluokkien Tuki ry.n logo
4.B luokan soittimia. Musiikkiluokkien Tuki ry.n lahjoituksia ja koulun omia hankintoja.

Musiikkiluokat

Aleksanterin koulussa on musiikkiluokat luokilla 5.b ja 6.b . Koulu toimii yhteistyössä Pispalan koulun kanssa perustaen musiikkiluokkia vuorovuosina. Tänä syksynä 2017 aloitti uusi 3. musiikkiluokka Pispalan koulussa.

Oppilas voi hakea musiikin opetussuunnitelmalliseen painotukseen 2. luokan talvella. Musiikkiluokalle valitaan pääsykokeen perusteella 20-24 oppilasta. Pääsykokeessa testataan oppilaan yleismusikaalisuutta yhteisellä testillä. Lisäksi kokeessa on yksilöllinen osuus, jossa lauletaan sekä kuunnellaan ja tuotetaan rytmejä ja melodioita.

Musiikkiluokalla opiskelu tarkoittaa sitä, että oppilaalla on alakoulussa 3 tuntia viikossa musiikkia.

Aleksanterin koulun musiikkiluokkalaiset siirtyvät 6. luokalta Pyynikin kouluun, jossa heillä jatkuu musiikkipainotusopetus 7.luokalta 9. luokkaan asti.

Musiikkiluokkalaiset toteuttavat koulussa konsertteja ja säestävät useimmat koulumme juhlat, sekä myös muita pienempiä musiikkiesityksiä tulee vuoden mittaan.

Vuoden aikana koulumme musiikkiluokat osallistuvat Tampereen musiikkiluokkien yhteisiin tapahtumiin.

Ensimmäinen yhteinen Flash mob - samba järjestettiin keskiviikkona 17.8.2016 Tampereen Koskikeskuksessa. Tässä on osoite videoon tempauksesta https://www.youtube.com/watch?v=Jv3qUaGM-oM

Viime syksynä koulumme musiikkiluokat osallistuivat Hervanta Rock- tapahtumaan Hervannan Vapaa- aika keskuksessa lauantaina 10.9.2016. Tapahtuma oli kaksiosainen, aamupäivällä oli lapsille järjestetty konsertti, jossa esiintyivät mm. musiikkiluokkalaiset ympäri Tamperetta ja illalla oli K-18 rock- tapahtuma aikuisille.

Marraskuussa 2017  Pakkahuoneella järjestetään perinteinen Kaamoksen karkoitus, jossa 5.-9. musiikkiluokkalaiset sekä Pirkanmaan musiikkiopiston musiikkiluokkien kuoro Sympaatti esittää täpötäydelle salille pop- ja rytmipohjaista musiikkia.

Viime vuoden joulukuussa, 1.12.2016 Tampereen 3.-4. musiikkiluokkalaiset pitivät joulukonsertin Aleksanterin kirkossa päivällä klo 10.00 Tampereen 2. luokkalaisille ja illalla klo 18.00 alkaen kaikille. Tästä joulukonsertista on mahdollisesti muodostumassa perinne Tampereen musiikkiluokilla.

Keväällä toukokuussa Äitienpäiväviikolla järjetetään perinteinen Äitienpäiväkonsertti Tampere-talon pienessä salissa, jossa 3.-4.-luokat sekä Pirkanmaan musiikkiopiston musiikkiluokkien kuorot esittävät akustista ja kuoromusiikkia.

Opiskelu musiikkiluokalla antaa oppilaalle monipuolista kokemusta esiintymisestä ja työnteosta esitysten valmistelussa. Esiintymisissään oppilaat vastaavat paitsi itse esiintymisestä harjoitteluineen, niin myös kaikesta muusta tekemisestä, joka esiintymisiin liittyy: äänentoiston kokoaminen ja purkaminen, soitinten kuljetus ja esimerkiksi viritys, valojen käyttö, esiintymistilan valmistelu sekä monet muut tehtävät.

Opiskelu musiikkiluokalla antaa valmiuksia toimia ryhmän jäsenenä paitsi monenlaisissa soitto- ja laulukokoonpanoissa niin myös edellä mainituissa järjestelytehtävissä.

Hakeminen musiikkiluokalle

Oppilas voi hakea musiikin opetussuunnitelmalliseen painotukseen joko 2. tai 6. vuosiluokan aikana. Ensi syksynä 2018 3. musiikkiluokka aloittaa jälleen Aleksanterin koulussa. Infotilaisuudet ja soveltuvuuskokeet järjestetään joulu-tammikuussa.
Ks. lisää hakemisesta musiikin opetussuunnitelmalliseen painotukseen voi seurata seuraavilta sivuistoilta:

Pispalan koulu

Tampereen musiikkiluokkakoulut

Painotettu opetus

3. vuosiluokalle.

Tampereen musiikkiluokkien Tuki ry

Tampereen kaupungin musiikkiluokat saavat tukea musiikkiluokkatoimintaan Tampereen Musiikkiluokkien Tuki ry.ltä. Tästä toiminnasta saa paremmin tietoa seuraavan linkin kautta.

Tampereen Musiikkiluokkien Tuki ry löytyy myös Facebookista.