Liikkuva koulu

Juoksusankarit vierailee 3c- luokassa.
3 c - luokka Varalassa pelaamassa pallopelejä.

Liikkuva koulu

Aleksanterin koulu on Liikkuva koulu (http://www.liikkuvakoulu.fi/). Kaikilla  koulun oppilailla on vähintään kerran päivässä 30 minuutin pituinen välitunti. Välitunti mahdollistaa aktiivisen liikkumisen ja välituntikioskin käytön. Välituntikioskista oppilaat voivat lainata liikuntavälineitä omalla lainauskortilla. Kioskista löytyy mm. palloja, sählymailoja, hyppykeppejä ja lapioita. Kioskia pitää vuorotellen isompien luokkien oppilaat.

Koulumme tekee yhteistyötä Varalan urheiluopiston kanssa. Varalan urheiluopiston opiskelijat ohjaavat joka tiistai ja keskiviikko aina kahden-kolmen ryhmän aktiiviliikuntatunnin. Koulullamme järjestetään myös tiistaiaamuisin klo 8- 9.15 Varalan opiskelijoiden johdolla liikkuva aamutunti, jonne jokainen oppilas on tervetullut liikkumaan ja pelaamaan ennen koulupäivän aloitusta.

Tänä syksynä 2016 keskitymme 5. luokkalaisten kanssa Move - liikuntaan. Moven keskeisenä tarkoituksena on kannustaa lapsia omatoimiseen fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen.

Perinteeksi koulullemme on myös käynnistynyt joka syksyinen liikuntapäivä niin 0-2. luokkalaisilla (alkuopetus) että 3.-6. luokkalaisilla.  Tänä syksynä, torstaina 8.9. 2016, 3.-5. luokkalaisia liikuttivat koulumme 6. luokkalaiset Pyynikin kentällä erilaisin toimintapistein ja mukana liikuntatapahtumassa olivat myös Opemonit. Alkuopetuksen liikuntapäivää vietetään torstaina 22.9.2016.

Keväällä 2017 koko koulu liikkuu jälleen Unicef- kävelyn merkeissä Pyynikin harjulla perjantaina 26.5.2017.